خانه / مهارت های تدریس / الگوی تدریس در یافت مفهوم

الگوی تدریس در یافت مفهوم

روش دریافت مفهوم (نمونه ای از تدریس املای فارسی اول راهنمایی)

۱) گام اول :شناسایی مفهوم
ابتدا دو سری از مفاهیم مربوط به یک درس را پای تخته می نویسیم ، سری اول رابا علامت بله یا مثبت معرفی می کنیم وسری دوم را باعلامت خیر یا منفی : مثلا در درس املای فارسی ،
بله:….. . حیات ، غریب ، گزار ، فراغ‌، خار …..
خیر:…… کلاس ، انسان ، زاویه ، مقدار، صادق…

اکنون از دانش آموزان می خواهیم که به این دو سری کلمات دقیق شوند وتصور کنند کلمات سری (بله ) دارای چه ویژگی مخصوصی هستند که سری (خیر ) این ویژگی راندارند.
دانش آموزان در داخل گروه ها فکر می کنند وهر گروه پاسخ خود شان را در یک برگه ی کوچک می نویسند وبه مامی دهند.

مثلا” ممکن است جواب بدهند : کلمات گروه (بله ) به دو شکل مختلف نوشته می شوند اما کلمات گروه (خیر ) فقط به یک شکل نوشته می شوند.
بعد از جمع بندی تمام پاسخ ها واعلام پاسخ درست وارد مرحله ی بعد می شویم

۲) گام دوم: دست یابی به مفهوم
در این مرحله تعدادی از کلمات راپای تخته می نویسیم واز گروه هامی خواهیم که آن هارا در دو گروه (بله ) و(خیر ) طبقه بندی کنند . مانند این کلمات :…… فراق ، مربوط ، راضی ، اقدام…. که قاعدتا” کلمات( فراق و راضی ) که به دوشکل نوشته می شوند در گروه (بله ) وکلمات ( مربوط واقدام ) که همین یک شکل را دارند در گروه (خیر ) خواهند آمد.
۳) گام سوم: تحلیل راهبرد
بعد از جمع آوری پاسخ های گروه ها وتصحیح آن ها از گروه ها می خواهیم که در باره ی یافته های خود در داخل گروه تبادل نظر کنند و این بار خودشان جدولی شامل دوستون (بله ) و (خیر ) تشکیل دهند وکلماتی متناسب با مفهوم هر گروه در داخل جدول قرار دهند

۴) گام چهارم :توصیف ونام گذاری مفهوم
در این مرحله از گروه ها می خواهیم که توصیف مناسبی برای کلمات گروه (بله) پیدا کنند مثلا “کلماتی که دارای تلفظ یکسان هستند ولی معنای متفاوت دارند واملای آن هم متفاوت است” ومعلم پس از تاءیید ، این گروه از کلمات را کلمات (هم آوا) می نامد . در این جا آموزش مفهوم “هم آوا ” با نشاط وخوشحالی دانش آموزان به پایان می رسد

تکلیف – هر یک از دانش آموزان برای جلسه ی بعد هر چند کلمه ی هم آوا را که می توانند پیدا کنندو ( به هر دو شکل ) بنویسند .

تذکر -از این روش برای تدریس کلیه ی دروس می توانیم استفاده کنیم
مثال ها :

۱)ریاضی اول راهنمایی : اعداد اول

بله …..: ۲،۱۱،۱۳،۷
خیر …..:۱۵،۱۲،۸،۶

۲)زبان انگلیسی : اسامی قابل شمارش وغیر قابل شمارش

بله….book pen apple star
خیر…water money cheese oil

۳)علوم دوم ابتدایی: جامد ومایع

بله : چوب ، سنگ ، میخ ، کتاب
خیر : آب ، نوشابه ، بنزین ، الکل

تذکر بسیار مهم !
در این روش در آغاز تدریس عنوان درس را به هیچ وجه اعلام نمی کنیم بلکه عنوان درس در مرحله ی ۴ پس از توصیف مفهوم مشخص می شود .

موفق وموءید باشید

مطالب مرتبط

تدریس تضمین ملک الشعرای بهار بر شعر زیبای سعدی – پایه ی هفتم متوسطه ۱ معلم – صاحبدل

محمد حسن صاحبدل ۲۰:۵۴ تدریس شعر گُل وگِل شعر گل و گل از ملک الشعرای ...

One comment

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.